In 2015 werd door de Amerikaanse zender CBS bekend gemaakt dat 10 jaar na Star Trek Enterprise gestopt was , weer een nieuwe Star Trek spin-off serie zou worden gemaakt. Daarbij is het de eerste serie in de franchise die niet onder de vlag van Paramount valt. In eerste instantie werd bekend gemaakt dat Bryan Fuller (Star Trek: Voyager, Hannibal) de nieuwe serie zou gaan produceren. Zo wilde hij oorspronkelijk een anthologie serie gaan maken, maar CBS zag dit niet zitten. In 2016 besloot Fuller het project weer te verlaten, na creatieve onenigheid met de zender. Hij werd vervangen door Gretchen J. Berg en Aaron Harberts, die productiesteun kregen van Akiva Goldsman. Goldsman keerde niet terug na het eerste seizoen, terwijl Berg en Harberts door CBS werden ontslagen tijdens de productie van het tweede; Kurtzman nam het over als showrunner en kreeg vanaf het derde seizoen gezelschap van Michelle Paradise.
Dit zorgde voor flinke vertraging. Eerst werd de première van Star Trek: Discovery aangekondigd voor januari 2017, later werd dit doorgeschoven naar mei. Uiteindelijk ging de serie pas in september 2017 in première.
Het verhaal speelt zich af in de periode tussen Star Trek Enterprise en Star Trek The Original Series Star Trek Discovery is op vele fronten anders dan de voorgaande series. Dit keer staat niet de kapitein centraal, maar het personage Michael Burnham. Zo komen we door middel van flashbacks veel over haar verleden en haar beweegredenen te weten. De U.S.S. Discovery en haar bemanning komen in eerste instantie nog niet voor en worden pas in aflevering drie geïntroduceerd. Burnham heeft een traumatisch verleden. Haar ouders werden lang geleden namelijk gedood bij een Klingon aanval. Vervolgens kwam Michael op jonge leeftijd terecht op de planeet Vulcan, waar ze werd opgevoed door Sarek en Amanda (de ouders van Spock). Door haar bijzondere opvoeding heeft ze haar eigen, unieke, blik op het universum gevormd.
Als volwassene wordt Michael de eerste officier op de U.S.S. Shenzhou. Na zeven jaar trouwe dienst komt hier echter een abrupt einde aan. Michael doet na een meningsverschil met haar kapitein namelijk een mislukte poging tot muiterij, waarna ze wordt veroordeeld tot een levenslange gevangenisstraf. Enige tijd later wordt haar alsnog een tweede kans geboden. Ze komt terecht op de
U.S.S. Discovery, onder het commando van de keiharde kapitein Gabriel Lorca. Op dit schip blijken experimenten gaande te zijn met een nieuw soort aandrijving.
Het hernieuwde conflict tussen Starfleet en de Klingons speelt ondertussen een belangrijke rol in het verhaal. Een nieuwe Klingon leider, T’Kuvma, ziet zichzelf als de opvolger van Kahless en probeert de 24 Klingon Huizen te verenigen tegen hun gezamenlijke vijand. Al snel komt het tot een dodelijke confrontatie tussen de Klingon vloot en Starfleet. Dit is het begin van een oorlog. Een deel van de scènes wordt geheel in het Klingon gesproken. Opvallend is dat deze taal nu behoorlijk anders klinkt. Bovendien hebben de Klingons in deze serie een totaal nieuw uiterlijk gekregen. Verder is de serie vrij donker van opzet.
Sonequa Martin-Green schittert als Michael Burnham. Doug Jones, Shazad Latif, Anthony Rapp, Mary Wiseman, Jason Isaacs, Wilson Cruz, Anson Mount, David Ajala en Rachael Ancheril spelen ook een hoofdrol in de serie. Een andere speciale rol is weggelegd voor Micheel Yeoh als Philippa Georgiou, de kapitein van de USS Shenzhou. Georgiou heeft een soort ‘moeder en dochter’-relatie met Burnham nadat deze zich bij de Shenzhou heeft aangesloten.
Discovery wordt in de VS niet meer op tv uitgezonden. De afleveringen zijn te zien via CBS All Access, een streaming platform dat alleen voor betalende abonnees toegankelijk is. Kijkers buiten de VS kunnen de serie via Netflix volgen. Volgens Amerikaanse mediaberichten betaalde Netflix gemiddeld
$6 miljoen dollar per aflevering, genoeg om het volledige budget van de serie te dekken.
Het bijzondere van deze serie is dat naast de reguliere afleveringen ook de zogenaamde “short Treks”zijn gemaakt. Short Treks is een reeks van op zichzelf staande korte films, die zich afspelen in het Star Trek-universum en fungeren als een aanvulling op Star Trek Discovery. In 2018 werden maandelijks vier live-action-afleveringen uitgebracht, die elk vijftien tot twintig minuten duren. Deze waren ook te zien op Netflix. Vooruitlopend op het debuut van Lower Decks, brengt de Star Trek-franchise sinds 2018 stilletjes short-form-verhalen met kleinere inzetten uit.
Het tweede seizoen van Short Treks wordt tijdelijk gratis gestreamd op YouTube. Het bevat ‘Children of Mars’, ‘Ask Not’, ‘The Trouble With Edward’, ‘Q&A’, plus de korte animatiefilms ‘The Girl Who Made the Stars’ en ‘Ephraim and Dot’. Drie van deze afleveringen leken aanvankelijk waren op zichzelf staande spin-offs van Discovery Seizoen 2, maar nu Strange New Worlds eraan komt, hebben ze een geheel nieuwe betekenis. Strange New Worlds is nog minstens een jaar verwijderd, maar hier zetten drie afleveringen van Short Treks – ‘Ask Not’, The Trouble With Edward, “en” Q&A ” de langverwachte spin-off op.
Het vierde seizoen van Discovery is in oktober 2020 van start gegaan. En inmiddels is het ook bekend dat er groen licht gegeven voor een vijfde seizoen.
Vanaf februari 2021 in Nederland de serie ook te volgens zijn op de zender Spike.
Na de gebeurtenissen van seizoen 2 wordt Discovery meer dan 900 jaar de toekomst in gestuwd. Met geen mogelijkheid om terug te gaan, worstelen het schip en haar bemanning om in het reine te komen met een universum dat heel anders is dan het universum dat ze kenden, en zonder de Federatie om hen te leiden.
Omdat Discovery een decennium voor The Original Series is gesitueerd, heeft de show geprobeerd zich voorzichtig een weg te banen door de porseleinkast van de bestaande Trek-overlevering zonder iets waardevols te breken. Maar met de introductie van de Enterprise in seizoen 2 en de komst van bekende personages zoals Spock en Sarek, begon het bestaan van de show problematische vragen op te roepen (Waarom heeft niemand anders een champignon-drive ontwikkeld? Hoeveel geheime broers en zussen heeft Spock eigenlijk?) waardoor Trekkie-tanden aan het knarsen waren. En dus heeft Discovery met dit derde seizoen de lei schoongeveegd. In plaats van een alternatieve tijdlijn te creëren zoals de J.J. Abrams-films, heeft het zich in plaats daarvan naar de 32e eeuw geslingerd en de kalender 800 jaar later ingesteld dan welke Trek-serie dan ook tot nu toe.
Het effect is geweldig en schokkend tegelijk. Voorbij is de geruststellende vertrouwdheid van Starfleet en het Roddenberry-stelsel dat we kennen en waar we van houden, nu vervangen door een omgeving die vreemder aanvoelt dan Voyager’s Delta Quadrant ooit deed. De voorbeeldige seizoen opener, ‘That Hope Is You’, verspilt geen tijd om kijkers te laten wennen aan het nieuwe normaal van de show. Het universum “ging hard naar links” met de komst van een destructief fenomeen dat bekend staat als The Burn, dat de meeste schepen met warpcapaciteit vernietigde. De ruimte is nu gefragmenteerd, wetteloos en chaotisch; een gebroken, woeste plek waar hoop aan een zijden draadje hangt – kortom, een omgeving waar veteranen van 2020 zich helemaal thuis zullen voelen. Discovery heeft zichzelf vooropgesteld om thema’s als hoop, wederopbouw en “herrijzen uit de as” te omarmen.
Een groot deel van de expeditionaire inhaalslag komt via David Ajala’s Booker: een koerier, kattenliefhebber en Han Solo-achtige schurk wiens kibbelende flirt met Michael Burnham enorm plezierig is en wiens toevoeging de klap van het vertrek van Shazad Latif verzacht. Sonequa Martin-Green’s Burnham krijgt ook de kans om haar permanente frons van zich af te schudden, waarbij ze blijk geeft van een speels gevoel voor humor dat tot nu toe schaars was in de serie.
Ook de niet-binaire acteur Blu del Barrio als Adira en transacteur Ian Alexander als Gray voegen zich in aflevering 4 bij de selectie, wat Discovery’s indrukwekkende toewijding aan representatie verder versterkt en een interessante dynamiek, die zich zal afspelen naarmate de serie vordert. Samen met Book zijn het zeer welkome toevoegingen, vooral in een show die tot nu toe meer gericht was op spektakel dan op de innerlijke levens van de bemanning van het schip.
Nu voormalige showrunners Aaron Harberts en Gretchen Berg vertrokken zijn, wordt Alex Kurtzman nu vergezeld door serieschrijver Michelle Paradise en het paar is aan hun ambtstermijn aan het roer begonnen met een seizoen vol potentieel. Zowel de setting als de dynamiek zijn op zijn kop gezet, met technologie die we nog nooit zijn tegengekomen en een schip dat in een oogwenk is veranderd van geavanceerd prototype in een waar museumstuk.
Vier seizoenen later heeft Discovery eindelijk genoegen genomen met de show die het wil zijn. Na de productiechaos van de eerste twee seizoenen (er zijn op dit moment drieëntwintig producenten gecrediteerd voor de show) en de zachte herstart van het derde, staat het vierde seizoen eindelijk zelfverzekerd op eigen benen. Het erkent dat er een erfenis is om op voort te bouwen, maar bijt zich niet zijn eigen staart door bij elke gelegenheid te proberen naar eerdere Trek te verwijzen. Ja, we hebben een terugkeer voor de Ferengi en de unie van de Vulcan- en Romulan-cultuur, maar dit is allemaal achtergrond en de focus ligt nu op een origineel verhaal. En om eerlijk te zijn, het is waarschijnlijk het beste verhaal dat Star Trek in lange tijd heeft verteld.
Een vierde seizoen betekent een vierde captain, want dit keer zit Burnham in de grote stoel. Dit lost problemen met eerdere seizoenen op, aangezien ze nu zowel in het centrum van de hiërarchie in het universum als in de verhalende hiërarchie zit. Het is nu logisch dat zij degene is die de beslissingen neemt. Er is zeker plaats voor Star Trek-shows die niet om een captain draaien, maar Discovery heeft hier in het verleden mee geworsteld. Door eindelijk de hoofdpersoon de leiding te geven over de dagelijkse gang van zaken, voelt wat volgt, een stuk natuurlijker aan.
Discovery heeft een enorme cast, vooral gezien het soort persoonlijke verhalen waar het de voorkeur aan geeft. Dit seizoen nemen we afscheid van Tilly en Gray (althans voorlopig), terwijl Culber, Stamets en Saru een iets kleinere rol spelen. Het beste wat dit vierde seizoen doet, is dat er geen nieuwe personages worden toegevoegd. Ja, Shawn Doyle komt aan bij de briljant arrogante Tarka, maar dit is eerder een bijrol dan een aanwinst voor de hoofdrolspelers.
Dus wie krijgt de meeste schermtijd? Eindelijk is het de brugbemanning. Detmer, Owo, Rhys, Bryce en Nilsson hebben allemaal geweldige momenten in de serie, en de aflevering ‘All In’ is vooral voor Owo een krachtig uitje. Adira stapt in het gat dat is ontstaan door het vertrek van Tilly en ze spelen in wezen een verbeterde versie van de rol. Gray mag halverwege het seizoen vertrekken, maar niet voordat Ian Alexander geweldige prestaties neerzet. Maar de bulk van het zware werk wordt gedaan door Burnham en Book.
Eén van de kernadviezen die elke verteller krijgt, is om het verhaal persoonlijke belangen te geven voor de hoofdpersoon. Dit is een advies dat veel Star Trek in het verleden niet echt heeft toegepast. Picard was zelden persoonlijk betrokken bij de planeet van de week, hij deed gewoon zijn werk. Afleveringen met een hoge persoonlijke inzet zoals ‘The Measure of the Man’ waren eerder uitzondering dan regel. Discovery heeft dat veranderd. Vanaf het begin was dit het verhaal van Burnham. Het ging erom wat er voor haar toe deed. Dat kan de show niet worden verweten. Sinds de jaren tachtig is tv een stuk persoonlijker en karakter gedrevener geworden. We volgen hier alleen trends. Maar tegelijkertijd wil Discovery grote, epische verhalen vertellen. De wereld is in gevaar, de melkweg is in gevaar, de toekomst is in gevaar. The Dark Matter Anomaly en het mysterie van Species 10-C is een van de meest briljante Star Trek-ideeën van de afgelopen jaren, en zou prima hebben gestaan zonder persoonlijke belangen toe te voegen. Maar nee. In de openingsaflevering wordt de thuiswereld van Book vernietigd en in de finale dreigt hetzelfde te gebeuren met zowel de aarde als Ni’Var (voorheen bekend als Vulcan). Het is een verbinding die op zijn best gekunsteld is en niets meer toevoegt dan valse urgentie.
Hoewel de DMA-verhaallijn door de hele show loopt, verschuift Discovery langzaam naar meer episodische verhalen, wat altijd leuk is om te zien op moderne televisie. Twee daarvan springen er echt uit. ‘All In’ is de ruimtecasino-aflevering die in elke andere serie verplicht zou hebben gevoeld, maar in Discovery fris en leuk aanvoelt. Naast het presenteren van Owo, doet het precies wat Discovery in dit stadium zou moeten doen: nieuwe en onbekende werelden verkennen. ‘Rosetta’ is een ander voorbeeld van deze vreugde, en zelfs als het techno gebabbel een beetje te snel opgelost lijkt, is het geweldig om te zien hoe de bemanning eindelijk vreemde nieuwe werelden verkent.
Maar het hoogtepunt van dit seizoen is toch wel de aflevering ‘Stormy Weather’. Het gooit de bemanning en het schip in een levenloze leegte, en laat ze er vervolgens uit denken. Er is weinig actie, alleen geweldige dialogen. En het beste van die dialoog is een gesprek tussen Gray en Zora. In deze enkele scène neemt Doscovery de angst weg dat de geest van de franchise ontbreekt in moderne incarnaties. Aan de ene kant is het een eerlijk gesprek over de worstelingen van transgender zijn. Aan de andere kant gaat het over een kunstmatige intelligentie die zijn eigen identiteitsgevoel verkent. Ik vind een van deze veel interessanter dan de andere, maar het mooie van de scène is dat het beide doet. Beide kanten zijn geldige interpretaties. Je kunt het lezen als een moderne sociale kwestie, of gewoon als een leuk wetenschappelijk concept. Star Trek is niet altijd een subtiele show, en Discovery kan vaak brutaler en luidruchtiger zijn dan de meeste, maar deze scène bevestigt ‘Stormy Weather’ als één van de betere, misschien zelfs wel de beste aflevering sinds het begin van Discovery.
Sommige personage-interacties kunnen verstikkend overkomen, en de overvloed aan trillende camera’s en shots van vijf seconden zal sommige woedend maken, maar in zijn vierde seizoen stelt Discovery zichzelf echt op als een gelijke voor de shows van de afgelopen jaren. Ik denk niet dat we ooit de verhalen uit het verleden terug zullen krijgen, maar als we zo dichtbij kunnen komen en alle lessen en technieken van het heden kunnen toevoegen, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit.
Discovery’ seizoen 5: Alles wat je moet weten:
Maak je borst maar nat, want seizoen vijf van Star Trek: Discovery is officieel ingeblikt. In ieder geval voor de cast, want er zijn nog heel veel visuele effecten en bewerkingswerk te doen voordat het wordt uitgezonden. Als je een fan bent, zul je blij zijn te weten dat Star Trek: Discovery seizoen vijf naar verwachting begin 2023 in première gaat op Paramount+. (In Nederland via Skyshowtime.) Het zal toetreden tot de lange lijst van andere Star Trek-series zoals Star Trek: Strange New Worlds, Star Trek: Picard, Star Trek: Prodigy en Star Trek: Lower Decks op het streamingplatform
Hoewel er nog geen details zijn over wanneer seizoen vijf uitkomt, wordt het naar verwachting volgend jaar op onze schermen vertoond. Paramount+ kondigde in januari 2022 aan dat Discovery een vijfde seizoen krijgt en het filmen begon vijf maanden later, in juni. De meeste voorgaande seizoenen werden tegen het einde van het jaar uitgezonden, en seizoen twee debuteerde in januari.
Officieel gaat de bemanning van de USS Discovery onder leiding van kapitein Burnham op een ander avontuur om een eeuwenoude kracht te ontdekken die eeuwenlang voor het universum verborgen is geweest. Maar zij zijn niet de enigen die deze kracht in handen willen krijgen. Anderen zijn ook wanhopig om deze kracht in handen te krijgen en zijn niet van plan om vriendelijk te vragen.
Als het einde van seizoen vier en de arrestatie van Book je zorgen hebben gemaakt of hij in seizoen vijf zal verschijnen, maak je geen zorgen; volgens de laatste trailer op YouTube https://youtu.be/TJwVNppatK0 maakt Book nog steeds deel uit van het Star Trek: Discovery-verhaal. En het zal interessant zijn om te zien welke richting ze uitgaan met zijn verhaal na wat hij deed. Maar wat betreft zijn nu gecompliceerde relatie met kapitein Burnham, we zullen moeten afwachten.
Hoewel sommige fans speculeren dat dit komende seizoen de terugkeer van de aarde naar de federatie zal bevatten, kunnen we op dit moment alleen maar raden. De federatie bleef verzwakt achter na ‘The Burn’, dus het zal interessant zijn om te zien hoe ze van plan zijn om weer op te bouwen en weer een goede kracht in de melkweg te worden.
De volledige cast van Star Trek: Discovery keert terug voor seizoen vijf, wat een verademing is gezien de gebeurtenissen in seizoen vier. Callum Keith zal zich bij de cast voegen als vaste serie. Hij zal de norse slimme Starfleet Captain Rayner spelen. Hij is een oorlogsheld die zich alleen richt op het volbrengen van de missie. Hij is een leider en de bemanning wordt geacht hem te volgen, maar dat betekent niet dat hij niet bereid is te leren.
Andere nieuwe castleden die meedoen aan seizoen vijf zijn Moll en L’ak, gespeeld door Eve Harlow en Elias Toufexis. Het zijn gevaarlijke tegenstanders die elkaar fel beschermen. De bemanning zal het moeilijk hebben om met dit duo om te gaan terwijl ze op zoek zijn naar de oeroude kracht.
De cast van de seizoenen bestaat uit: Sonequa Martin-Green (Captain Michael Burnham), Doug Jones (Saru), Anthony Rapp (Paul Stamets), Mary Wiseman (Sylvia Tilly), Wilson Cruz (Dr. Hugh Culber), David Ajala (Cleveland ” Book” Booker) en Blu del Barrio (Adira). Gaststerren Tara Rosling (Ni’Var President T’Rina), Chelah Horsdal (Federatievoorzitter Rillak), Oded Fehr (Admiral Vance) en David Cronenberg (Kovich) keren ook terug.
Het aantal afleveringen voor Discovery is niet altijd hetzelfde geweest. Seizoen één had 15 afleveringen, seizoen twee had 14 afleveringen, terwijl seizoen drie en vier slechts 13 afleveringen hadden. Zie je hoe ze steeds korter worden? Nou, het komende seizoen zal maar tien afleveringen hebben. Hoewel het betekent dat we minder van onze favoriete crew zullen zien, ligt het in lijn met de andere Star Trek-shows die op Paramount+ worden uitgezonden. Hopelijk zal dit seizoen net zo goed, zo niet beter zal zijn dan zijn voorgangers.